2014-02-23

عزيزتي الحلوة جداً -لامؤخذة- اللى معرفهاش، ربنا يستر ومتطلعيش مرتبطة! | سيرة الحلوين


عشان دايماً بحب تكوني ويايا
ووصلت أنى بقيت بخاف من الدنيا عليكى وبغير منها
ووصلت اني بقيت بفكر في حياتي بحالها بقلبي
ووصلت أنى بقيت مجنون وانتي مش جنبي


أُشفق على نفسي أن تُخبريني بأسي ذات يوم "أحمد، انا أسفه.. أنت حد جميل اوى بس أنا للأسف مرتبطة بحد تانى وبحبه.. صدقني هتيجى البنت اللى تخطف قلبك وتكتبلها كل الكلام الحلو ده ليها هى بس لن أُصاب حينها بالدهشة صدقيني بل سأكون مرحاً كعهدك بي -ده على أساس ان أحنا عرفنا بعض بقى وبقى فى مجال اصلا من الصداقة يخلينى أبينلك مشاعري وانتى تقوليلى الكلام الصادم اللى فوق- صدقيني لقد أرتكبت مذابح فى حق البشرية وارتكبت البشرية مذابح فى حقي فلن يُشكل ردك الصادم فارقاً!

لا بأس على إفتراض أنني لم اعلم بعد عزيزتي الحلوة جداً -لامؤخذة- اللى معرفهاش إجابة سؤالي كونك مرتبطة من الأصل أم لا؟!، دعيني أفترض حسن النية بأنه لا يوجد أحد فى حياتك من الأساس، لو كُنت مكانك لألتفت جيداً لتلك النصائح:

1- الرجالة كلهم ولاد كلب.
2- لما بيكبروا بيتهطلوا.
3- عينهم فارغة.

فلا تضيعي حياتك مع احد أولاد الكلب هؤلاء! أحم.. نسيت أن أُخبرك أن لدى خطة مُحكمة.. أنا فى الأصل أخطط لأتزوجك عزيزتي الحلوة جداً وأن يكون باكورة ذلك الزواج فتاتين يكتسبان منك تفاصيلك الجميلة المُنمقة، لا اعتقد ان من يملك ثلاثة جميلات سيفكر ان ينظر خارجاً! لكن لابأس بأن تأخُذي وقتاً كافياً لتفكري قبل ان تتزوجيني!

لا أتذكر ماذا كتبنا تحديداً انا والرفاق الشرنوبي والزناتي فى تلك الكبسولة الزمنية التى صنعناها لتُرسل إلى عناوين بريدنا الإلكتروني بعد عشرة سنوات.. أعتقد أننا رسمنا صورة مستقبلية سريعة لنا مع زوجاتنا وأطفالنا، أنا لا اكف أبداً عن تخيل الشرنوبي حينما يتقدم به العمر ليصبح أصلع يحمل تحت أبطيه تلك البطيخة ممسكاً بجريدة ما عائداً من عيادته! بينما سيقوم الزناتي بتحميل بعض الأغاني الروك على تلك الفلاشة وسيقوم بالرقص خلف عجلة القيادة على تلك الانغام الصاخبة مما سيُجبر زوجته على ربط حزام الامان مردده الشهادتين مُتحسرة على عقل زوجها الذي طار!

لا بأس ربما علينا ألا ننسي تقديم التهاني إلى مستر لاشين وحرمه الذي تشرف كاتب تلك التدوينة بحضور فرحه يوم الثلاثاء 11 فبراير، اعقب ذلك فى نفس اليوم من الاسبوع الذي تلاه حضور كاتب السطور لكتب كتاب مستر أند مدام شطلاوي.. متمنين ان تكون تلك هي أخر الأفراح حيث انه وبذلك المُعدل بعد مرور ثلاثة اشهر لن يجد كاتب تلك السطور أحداً ليتناول معه وافل الشوكولاتة!

عزيزتي الحلوة جداً -لامؤخذة- اللى معرفهاش، ربنا يستر ومتطلعيش مرتبطة عشان بعد تلت شهور لما العيال كلها تروح مع اللى راحوا ألاقي حد اتناول معه وافل الشوكولاتة!

هناك تعليق واحد:

  1. هى عزيزتك الحلوة اللى متعرفهاش ديه اسمها ايه يا ترى ؟؟؟ ولا متعرفش اسمها كمان !:-D

    ردحذف